lördag 29 september 2007

Nu är tvillingarna här!!!










Torsdagen 27 september kom våra nya små prinsessor till världen! Dagen före beräknat förlossningsdatum, vilket innebär att jag faktiskt gick tiden ut! Vem hade trott det!! Vad duktig jag är ;)!

Under onsdagen började värkarna komma mer regelbundet och blev ondare och tätare under natten till torsdagen, så vi packade ihop och åkte in till Östras Specialförlossning vid 5 på morgonen. Där konstaterades att jag var iallafall 5 cm öppen och att bebisarna verkligen, äntligen var på väg!
Jag fick min älskade lustgas och klarade mig ganska bra med den hela vägen, även om det var tufft och långdraget på slutet – inga riktigt effektiva värkar (även om de gjorde ONT), så det tog lång tid (i alla fall längre än vad jag hade lust med ;) Allt gick hursomhelst bra, även om det blev lite bråttom på slutet att få ut den andra flickan vars hjärtljud gick ner, varpå de tog till sugklockan. Det blev nog lite chockartat för den lilla, men hon har hämtat sig bra.
Så, kl 11.50 föddes den första flickan – 3.470 gram och 49 cm lång. Större än vad storasyster Rebecca var!!! Otroligt!
Kl 11.58 föddes den andra flickan – 2.800 gram och 48 cm lång. Båda med fint, mörkt hår.

Det är ännu inte säkert om det är enäggs eller tvåäggs. De låg i separata hinnsäckar och hade varsin moderkaka som hade växt ihop till en enda stor – men detta kan både tvåäggs och enäggs tvillingar ha, så det får helt enkelt visa sig med tiden om de blir lika som bär eller inte.

Nu är vi här på BB och kommer väl vara här några dagar till innan vi åker hem. Bebisarna mår fint och äter bra, och jag hämtar mig också bra från förlossningen. Det enda som bekymrar mig lite är att magen fortfarande är läskigt stor – tänk om den inte klarar att dra sig tillbaka! Ja, tänk vilka ytliga saker man kan oroa sig för när man precis har fått 2 fantastiska underverk i sin famn!

Rebecca är hos mormor och morfar och verkar klara sig utmärkt utan mamma & pappa. Hon har varit och hälsat på 1 gång på sjukhuset och var otroligt fascinerad av de 2 små. ”OJ, oj, oooooj, oj, OOOJ” upprepade hon om och om igen de första 10 minuterna – hur kul som helst! Skall bli intressant att se hur det blir när vi är hemma allihop tillsammans.

Hurra, graviditeten och förlossningen är över!! Nu börjar det nya livet!



6 kommentarer:

Jonas sa...

HURRA vad ni e BRA!!!!
Stort GRATTIS till er, vilka fina & välskapta tjejor. Hoppas ni får en fin tid hemma nu och att ni kan njuta av dom små. Tiden går så fort..
Vi ser fram emot att träffa dom små underverken.
KRAM/ kusin JONAS med familj

Gabriella Häger Hahne sa...

De är ju så fina era tre underbara flickor! Tre systrar under 1½år, du - det är helt fantastiskt! Era döttrar kommer ju att ha så grymt roligt tillsammans.*)

Ser fram emot att höra vilka namn småsystrarna kommer att få framöver. Hjärtligt grattis än en gång Katrina! Kristian & jag är så glada för din & Joakims skull! Jag har tänkt på er oerhört mycket inför att era små skulle komma till världen. Nu önskar familjen & jag allt gott fortsatt till er båda & era döttrar!

*) Det är 16½månad mellan Nathanael & Benjamin, mellan Benjamin & Safira är det 19½månad alla tre är så otroligt synkade. Det är verkligen glädjande att se hur mycket de tycker om varandra & hur roligt de har tillsammans. Nu blir det 26månader mellan Safira & Lilla Oktober. (Om Lilla Oktober ser till att födas någon gång i de närmaste dagarna ;o) som alla tre gånger tidigare passerade jag ju utsatt datum.) De tre storesyskonen ser väldigt fram emot att få rå om Lillebror/Lillasyster ordentligt. Det är fantastiskt med syskonkärlek! - Det känns väldigt spännande & roligt för oss alla att vänta på att få välkomna nästa lilla Smultronhjärta till vår familj!

Kramar.

Katrina sa...

Tackar, tackar! Vi är så glada (och trötta ;).

Villeosagamamman sa...

Kära Katrina och Joakim! Jag sitter ju nästan här och grinar när jag läser er berättelse. Jag är så glad att allt gick så jättebra och att ni nu mår bra (hörde från Hanna om dubbla penicillinkurer. Usch! KRYA PÅ!!!)

All lycka och STORA FETA GRATTIS!
kram
Katrin

Unknown sa...

Superdupergrattis!!! :D
Vad söta de små sessorna är! Vad skönt att allt gick bra!
Håller med dig; Älskade lustgas! *hihi*
Titta in här: http://kickis.blogg.se/ så får se vår lilla prins! :)
Kram Kicki

Camilla-syster sa...

Hej hej!
Det är vansinnigt, ofattbart och helt underbart att ni har fått tvillingar. Konstigt nog känns det så rikitgt och naturligt att se er tillsammans med dem. Jag längtar såååå mycket efter att få hålla dem och uppleva denna stora förändring som det faktiskt är för alla i familjen. Vår lilla familj börjar bli en egen släkt nu. Så kul!
Kram kram
Camilla